GS1 Data Pitopaikat
GS1 DATA PITOPAIKKAPALVELUN PALVELUKUVAUS JA KÄYTTÖEHDOT NAUDANTUOTTAJALLE
GS1 DATA PITOPAIKKAPALVELUN PALVELUKUVAUS JA KÄYTTÖEHDOT NAUDANTUOTTAJALLE
PALVELUKUVAUS
1. Palvelun sisältö ja käyttötarkoitus
GS1 Data Pitopaikkapalvelu (jäljempänä Palvelu) on GS1 Finlandin (jäljempänä GS1) tarjoama avoimiin standardeihin ja rajapintoihin perustuva palvelu, joka auttaa elintarvikeyrityksiä noudattamaan EU:n metsäkatoasetuksen vaatimuksia naudanlihan osalta.
Palvelussa naudantuottaja (jäljempänä Asiakas) voi yksilöidä ja ylläpitää nautojen pitopaikkatiedot koordinaattitietoineen, antaa vakuutuksia metsäkatovapaudesta sekä valtuuttaa teurastamot hakemaan Palvelusta tietoja pitopaikkatunnuksilla.
Teurastamo voi hakea Palveluun rekisteröityneen naudantuottajan kirjaamat nautojen pitopaikkatiedot koordinaattitietoineen sekä naudantuottajan antamat vakuutukset metsäkatovapaudesta. Teurastamolla on oikeus käyttää näitä tietoja Due diligence (DD) -vakuutuksen antamisessa viranomaisille.
2. Palvelun käyttö ja tunnistautuminen
Pitopaikkojen yksilöinti ja ylläpito tapahtuu selainkäyttöisellä käyttöliittymällä, jonka käyttö edellyttää pilvipalvelun käyttöön soveltuvaa tietokonetta, internetyhteyttä sekä ajantasaista internetselainta.
Asiakas vastaa Palvelun käyttöön tarvitsemiensa laitteiden, tietoliikenne- ja muiden yhteyksien ja ohjelmistojen hankkimisesta, toimintakunnon varmistamisesta ja niistä aiheutuvista kustannuksista sekä niiden saattamisesta GS1:n ilmoittamien käyttöympäristövaatimusten mukaisiksi.
Käyttäjä tunnistetaan vahvalla tunnistautumisella käyttäjän luonnin yhteydessä. Palveluun kirjautumisessa käytetään kaksivaiheista tunnistautumista.
Palvelun käytön aloittamisen myötä syntyy sopimussuhde GS1:n ja Asiakkaan välille Palvelun käytöstä.
3. Asiakkaan palveluun tallentamat tiedot
Asiakas on yksin vastuussa Palveluun tallentamiensa tietojen oikeellisuudesta, virheettömyydestä, lainmukaisuudesta ja sopivuudesta Asiakkaan tarkoituksiin. GS1 ei vastaa Palveluun tai sen käyttöön liittyvistä virheistä, puutteista tai häiriöistä, eikä näihin liittyvistä menetyksistä tai kustannuksista, jotka perustuvat Asiakkaan Palveluun syöttämiin tietoihin.
GS1 vastaa siitä, että Asiakkaan Palvelua varten GS1:lle luovuttamia ja Palveluun tallentamia tietoja säilytetään tietoturvallisella ja asianmukaisella tavalla.
GS1 vastaa myös siitä, että tietoja ei käytetä muuhun kuin sopimuksen mukaiseen käyttöön. GS1:llä on kuitenkin oikeus ylläpitää Asiakkaan käyttöönsä saamasta GS1-yritystunnisteesta ja siihen liittyvistä keskeisistä perustiedoista (yrityksen nimi, osoite, sijaintitiedot) rekisteriä Suomessa sekä toimittaa tiedot kansainväliseen GS1-rekisteriin.
Asiakkaalla säilyvät kaikki omistus- ja immateriaalioikeudet asiakkaan Palveluun syöttämään tietoon ja aineistoon.
KÄYTTÖEHDOT
1. Käyttöoikeus ja käyttäjätunnuksetGS1 myöntää Palvelun käyttöoikeuden ja toimittaa siihen liittyvät käyttäjätunnukset (jäljempänä tunnukset) Asiakkaan pääkäyttäjälle sähköpostitse palveluun kirjautumista varten.
Käyttöoikeus oikeuttaa käyttämään Palvelua palvelukuvauksen ja käyttöehtojen mukaisesti. Asiakkaalla ei ole käyttöoikeutensa puitteissa oikeutta muuttaa, muokata, jaella tai kopioida Palvelua tai sen osia, tai käyttää Palvelua tarjotakseen palveluita kolmansille osapuolille.
Pääkäyttäjä voi luoda tunnuksia muille organisaationsa jäsenille. Asiakas vastaa siitä, että tunnuksia säilytetään huolellisesti. Asiakas on vastuussa tunnuksillaan tapahtuneesta palvelun käytöstä.
Asiakas sitoutuu viipymättä ilmoittamaan epäilemästään tunnuksien väärinkäytöstä. Asiakkaan vastuu tunnuksillaan tapahtuneesta Palvelun käytöstä lakkaa, kun GS1 on vastaanottanut Asiakkaan ilmoituksen tai GS1 on muulla tavoin havainnut väärinkäytön.
GS1:llä on oikeus vaihtaa tai velvoittaa asiakasta vaihtamaan Palvelun tunnukset, jos se on tarpeen esimerkiksi Palveluun kohdistuvan vakavan tietoturvauhan vuoksi.
2.Yhteystietomuutokset
Asiakkaan on viivytyksettä ilmoitettava GS1:lle muutoksista, jotka koskevat
i. asiakkaan nimeä ja/tai Y-tunnustaii. osoitetta
v. muita asiakkaan sopimuksessa ilmoittamia tietoja, joilla voidaan olettaa olevan merkitystä GS1:lle.
GS1 toimii henkilötietoja käsitellessään tietosuojalain mukaisena rekisterinpitäjänä ja sitoutuu noudattamaan kaikkia tietosuojalain henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä.
3. Palvelutaso ja keskeytykset
Palvelu on käytettävissä vuorokauden ympäri seitsemänä päivänä viikossa. GS1 pyrkii tuottamaan palvelua vähintään 98%:n saatavuudella.
GS1:llä on oikeus tilapäisesti ottaa Palvelu pois käytöstä, kun se on välttämätöntä muun muassa huollon, ylläpidon tai muun vastaavan syyn vuoksi. GS1 huolehtii siitä, että keskeytys on mahdollisimman lyhytaikainen ja että se tapahtuu sellaiseen aikaan ja siten, että siitä aiheutuu Palvelun käyttäjille mahdollisimman vähän haittaa. GS1 ilmoittaa Palvelun käyttäjälle sähköpostitse etukäteen tiedossaan olevista ja suunnitelluista käyttökatkoista vähintään seitsemän (7) vuorokautta ennen käyttökatkoa. Muista käyttökatkoista GS1 ilmoittaa käyttäjälle sähköpostitse viipymättä käyttökatkotarpeen tultua GS1:n tietoon.
GS1 ei ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle keskeytyksestä mahdollisesti aiheutuvia kustannuksia, menetyksiä tai vahinkoja, ellei se ole toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
GS1:llä on oikeus estää käyttäjän pääsy Palveluun, mikäli käyttäjä käyttää, tai GS1:llä on perusteltu syy epäillä käyttäjän käyttävän Palvelua sopimuksen vastaisesti. GS1 ilmoittaa viipymättä keskeytyksestä ja sen syystä sähköpostitse Asiakkaan nimeämälle yhteyshenkilölle.
4. Palvelun ylläpito ja kehittäminen
GS1 vastaa Palvelun jatkuvasta ylläpidosta ja kehittämisestä ja sillä on oikeus tehdä Palveluun muutoksia. GS1:llä on oikeus käyttää alihankkijoita Palvelun tarjoamisessa.
5. Immateriaalioikeuden loukkaukset
GS1 vastaa siitä, ettei Palvelu loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia.
GS1 on velvollinen puolustamaan kustannuksellaan Asiakasta, jos Asiakasta vastaan esitetään väite siitä, että Palvelu loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia, edellyttäen, että Asiakas viipymättä ilmoittaa kirjallisesti GS1:lle esitetystä väitteestä ja antaa GS1:n käyttää vastaajan puhevaltaa sekä antaa GS1:lle tämän pyynnöstä kaikki saatavissa olevat tarpeelliset tiedot ja avun sekä tarpeelliset valtuutukset.
Jos GS1 perustellusti katsoo tai oikeudenkäynnissä on todettu, että Palvelu loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia, GS1:llä on oikeus kustannuksellaan ja valintansa mukaan joko (i) hankkia Asiakkaalle oikeus jatkaa Palvelun käyttämistä tai (ii) muuttaa Palvelua siten, että oikeudenloukkaus lakkaa. Jos kumpikaan edellä kuvatuista vaihtoehdoista ei ole mahdollinen GS1:lle kohtuullisin ehdoin, Asiakkaan on lopetettava GS1:n pyynnöstä Palvelun käyttö.
GS1 ei kuitenkaan vastaa väitteestä, joka (i) tehdään sellaisen tahon toimesta, jolla on määräysvalta Asiakkaaseen tai johon Asiakkaalla on määräysvalta siten kuin määräysvalta kirjanpitolaissa määritellään, (ii) johtuu asiakkaan Palveluun tekemästä muutoksesta, (iii) johtuu Palvelun käyttämisestä yhdessä muun kuin GS1:n hyväksymän tuotteen tai palvelun kanssa tai (iv) olisi voitu välttää käyttämällä julkistettua ja GS1:n Asiakkaan käyttöön, ilman erillistä maksua, tarjoamaa tuotetta tai palvelua.
6. Tietoturva ja tietosuoja
GS1 ja Asiakas vastaavat oman tietojärjestelmänsä ja -verkkonsa tietoturvasta. Kumpikaan ei vastaa yleisen internetverkon tietoturvasta tai siinä mahdollisesti ilmenevistä häiriöistä taikka muista omien vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevista palvelun käyttöä haittaavista tietoturvatekijöistä tai niistä aiheutuvista vahingoista.
GS1 vastaa siitä, että Asiakkaan tiedot ja aineistot on suojattu tehokkaalla tavalla luvatonta käyttöä, muuttumista ja tuhoutumista vastaan, myös vaikka Asiakkaan sopimus olisi päättynyt.
Kummallakin osapuolella on velvollisuus ilmoittaa toiselle osapuolelle ilman aiheetonta viivytystä havaitsemistaan Palvelua tai sen käyttöä vaarantavista merkittävistä tietoturvariskeistä, -loukkauksista tai niiden epäilyistä.
Osapuolten tulee osaltaan parhaan kykynsä mukaisesti torjua havaitsemansa tietoturvaloukkaukset ja ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin tietoturvaloukkauksen vaikutuksen poistamiseksi tai vähentämiseksi.
Asiakas sitoutuu GS1:n niin pyytäessä auttamaan tietoturvaloukkausten selvittämisessä.
7. Salassapito
Asiakas ja GS1 sitoutuvat pitämään luottamuksellisena ja salassa osapuolen luottamukselliseksi ilmoittamat tai sellaisiksi ymmärrettävät aineistot ja tiedot sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.
Salassapitovelvollisuus ei kuitenkaan koske aineistoa ja tietoa:
1. joka on yleisesti saatavilla tai muuten julkista2. jonka sopijapuoli on saanut kolmannelta osapuolelta ilman salassapitovelvollisuutta
3. joka on vastaanottavan sopijapuolen hallussa ilman niitä koskevaa salassapitovelvollisuutta ennen niiden saamista toiselta sopijapuolelta
4. jonka sopijapuoli on itsenäisesti kehittänyt hyödyntämättä toiselta sopijapuolelta saamaansa luottamuksellista aineistoa tai tietoa
5. tietojen luovutus tai julkistaminen johtuu viranomaisen päätöksestä tai lakiin perustavasta velvollisuudesta.
8. Vastuut ja vahingonkorvausvelvollisuus
GS1:n Palvelua koskeva vastuu edellyttää, että Asiakas käyttää Palvelua sopimuksen sekä siihen liittyvien palvelukuvauksen ja käyttöehtojen mukaisesti.
Osapuolen vastuu toiselle osapuolelle rajoittuu kaikissa tapauksissa korvauksen määrään, jonka Asiakas on maksanut GS1:lle Palvelun käytöstä viimeisen kahdentoista (12) kuukauden aikana ennen vahingon tapahtumista. Korvausvaatimus tulee tehdä viimeistään vuoden kuluessa siitä päivästä, jolloin Asiakas tuli tietoiseksi tai Asiakkaan olisi pitänyt tulla tietoiseksi olosuhteesta, johon korvausvaatimus perustuu.
Kummallakaan osapuolella ei ole missään tilanteessa oikeutta korvaukseen epäsuorasta vahingosta, kuten esimerkiksi saamatta jääneestä voitosta, liiketulon saamatta jäämisestä, maineelle aiheutuvasta vahingosta tai Asiakkaan Palvelussa menettämistä tiedoista. Vastuunrajoituksia ei kuitenkaan noudateta, mikäli vahinko on aiheutettu tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella, taikka salassapitoa, kilpailulainsäädännön noudattamista tai immateriaalioikeuksia koskevia ehtoja rikkomalla.
9. Ylivoimainen este
GS1 ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai vastaavasta syystä aiheutuvasta GS1:n toiminnan kohtuuttomasta vaikeutumisesta. Ylivoimaisena esteenä pidetään sotaa, yleislakkoa, sähköverkosta tulevaa ylijännitettä, energian tai muun olennaisen hyödykkeen toimituksen keskeytystä, häiriöitä yleisessä tietoliikenneverkossa, joka estää palveluntarjoajaa suoriutumasta sopimuksen mukaisesti ja jota palveluntarjoaja ei ole kohtuudella voinut ottaa huomioon eikä estää tai voittaa sen vaikutusta.
Jos sopimusvelvoitteen täyttäminen viivästyy jostain edellisessä kappaleessa mainitusta syystä, sopimusvelvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin kauan kuin kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena. Ylivoimaisesta esteestä ja sen päättymisestä on ilmoitettava Asiakkaalle viivytyksettä palveluiden kotisivuilla.
10. Sopimuksen purkaminen
Rajoittamatta muita GS1:n sopimuksen tai lain mukaan käytettävissä olevia keinoja, GS1:llä on oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi, mikäli:
1. Asiakas rikkoo käyttöehtojen kohtaa 1.2. GS1 on estänyt Asiakkaan pääsyn Järjestelmään maksuviivästyksen vuoksi, eikä Asiakas ole suorittanut asianmukaista maksua neljäntoista (14) päivän kuluessa siitä päivästä, kun pääsy on estetty.
Kummallakin osapuolella on oikeus purkaa sopimus välittömästi, mikäli:
1. Toinen osapuoli on rikkonut sopimusta olennaisella tavalla, eikä ole korjannut menettelyään neljäntoista (14) päivän kuluessa toisen osapuolen kirjallisesta huomautuksesta.2. Toinen osapuoli hakeutuu tai asetetaan konkurssiin taikka todetaan muutoin maksukyvyttömäksi.
3. Kohdan 9 mukainen ylivoimainen este on kestänyt yhtäjaksoisesti yli kaksi (2) kuukautta.
11. Sopimuksen siirtäminen
Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman GS1:n kirjallista suostumusta. Edellä mainitusta riippumatta Asiakkaalla on oikeus siirtää sopimus konsernin sisällä toiselle yritykselle ilmoittamalla siirrosta GS1:lle etukäteen.
GS1:llä ei ole oikeutta siirtää sopimusta konsernin sisällä toiselle yritykselle tai kolmannelle osapuolelle liiketoimintajärjestelyn yhteydessä ilman Asiakkaan suostumusta.
GS1:llä on oikeus siirtää sopimukseen perustuvat saatavansa kolmannelle osapuolelle. Saatavien siirtoa koskevan ilmoituksen jälkeen maksut voidaan pätevästi suorittaa vain siirronsaajalle.
12. Sovellettava laki ja riitojen ratkaiseminen
Sopimukseen sovelletaan Suomen lainsäädäntöä. Tästä sopimuksesta aiheutuvat riidat ratkaistaan lopullisesti välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen mukaisesti. Välimiesoikeus on yksijäseninen. Välimiesmenettelyn paikka on Helsinki ja kieli suomi.